Tradiční tantra jako nástroj osobní transformace

2.12.2012

Jen těžko bychom dnes hledali v Čechách slovo pocházející z Orientu, které je tak málo pochopeno. Není divu. Když zadáme do internetového vyhledávače „tantra“, zjeví se nám velmi roztodivný svět. Tantrické semináře, večery a výcviky, široká nabídka tantrických masáží, obsahující sofistikovanou práci s tělem i vylepšenou formu profánní prostituce. Objevíme tu Skydancing tantru, Kunadalíni tantru, Fire serpent tantru, Bilou tantru, atd. Žádné překvapení, že tato rozmanitost mate. Pokud k tomu přičteme i většinové mínění, které má tantru za jakési obskurní východní náboženství úzce spjaté s volnou sexualitou, není se čemu divit. Co je tedy skutečně tantra?

Pojďme se společně vydat na dobrodružnou cestu na Dálný východ, která přináší v Evropě trochu málo známý úhel pohledu.

Shri Kali Ašrám
Jihozápadní Indie, malý stát Goa, plný krás ných pláží, žijící několik posledních dekád z turistického ruchu. V jižním cípu této bývalé portugalské kolonie leží oblast, známá jako přírodní rezervace „Turtle beach“. Zde, v jedné z rozlehlých zahrad plných banánovníků, leží bývalý hotel Mata Shrí, dnes ústřední budova Shri Kali Ašrámu. V jednoduché jídelně, částečně otevřené do zahrady plné vesele fidlajícího tropického hmyzu, sedí skupina lidí nejrůznějšího věku. Už od pohledu představují kosmopolitní směs lidských bytostí z celé planety. Horlivě diskutují, vtipkují a smějí se. Uprostřed skupinky sedí tiše nenápadný muž velmi snědé tváře, silně prošedivělé vlasy stažené do malého culíku, na nohou klasické žabky, tmavé kalhoty a tričko. Vzezření prostého venkovského učitele z jižní části Indie. S širokým úsměvem, částečně skrytým za mohutný šedivý knír sleduje bouřlivou diskuzi a po chvíli se jemně, ale rozhodně ujímá slova. Ostatní pomalu s respektem umlkají. Právě začal mluvit Acharya Bhagavan Sharmukha Anatha Natha, hlavní učitel a zakladatel ašrámu. Jeden z posledních znalců původního sanskrtu, védský vzdělanec, autor knih „Divine initiation“ a „Thirt eye of Budha“, ale také jogín a mistr kung fu. Tradiční tantrické učení převzal před více než půlstoletím od svých prarodičů, aby ho učinil součástí své každodenní praxe. Sdílí ho se svými žáky z celého světa již tři desítky let. Zkusme se na chvíli zastavit a poslechnout si, jak vysvětluje svým žákům princip bohyně Kálí, hlavní patronky ašrámu. „Kálí, tak jak ji známe dnes, je obyčejný senzacechtivý konstrukt anglických kolonizátorů a jejich lokálních přisluhovačů. Krvelačná, po zuby ozbrojená bestie s náhrdelníky z lidských hlav vznikla jako produkt srážky dvou odlišných světů. Evropské myšlení, posledních několik set let plné hrůzy ze smrti jako konečného řešení , zde narazilo na typicky východní pojetí, které smrt bere jako očistný, transformační proces, směřující k vývoji celistvější a vědomější bytosti.

Staré Tantras (tantrické spisy) popisují Kálí úplně jiným způsobem. Tato bohyně je zde popsána jako jeden z mnoha energetických aspektů našeho fyzického světa a tedy i celého vesmíru. V moderním jazyce bychom mohli Kálí popsat jako počítačový program zániku, který je dán do vínku už v momentě stvoření všemu, co náš fyzický vesmír vyprodukuje, ať už je to živé či ne. Zároveň tento program existuje i mimo vesmírný „hardware“, neboť je to pouze Kálí, která nakonec zbyde, až se náš vesmír smrští do nekonečné nicoty a fyzická realita jako taková se rozplyne. I proto je Šiva, božský tanečník, který jako Nataraja tvoří i ničí náš svět, vyobrazen jako mrtvé tělo pod nohama bohyně smrti. Nakonec to bude ona, která vždycky vítězí. Ale bude to taká ona, jenž svým mohutným a dunivým „óm“ Šivu opět probudí, aby znovu rozpohyboval tanec energie a vědomí, který tvoří náš vesmír. Kálí je prvek nezbytně nutný k dalšímu vývoji vesmíru, přírody, vědomí i lidského druhu. Ničením starého pomáhá vytvářet místo pro nové.“

[hidepost=0][/hidepost]

Komentáře

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>